Jak zwiększyć ilość spermy i poprawić jakość nasienia? – 6 prostych sposobów

Aktualizacja 26 kwietnia, 2022

Dla wielu mężczyzn obfity wytrysk jest oznaką sprawności seksualnej a dla par starających się o dziecko to większe szanse na zapłodnienie. W tym artykule omówimy jak zwiększyć ilość spermy w trakcie wytrysku oraz poprawić jakość nasienia przy pomocy domowych sposobów jak i naturalnej suplementacji. 

Zdjęcie z napisem 6 sposobów na zwiększenie ilości spermy

Wiele z dostępnych metod może nie tylko wpłynąć na zwiększenie ilości spermy ale również zapewnić wzrost ilości plemników co jest szczególnie istotne dla par chcących zwiększyć swoje szanse na poczęcie dziecka. 

Poniżej zamieszczamy skróconą wersję dla tych zabieganych z najważniejszymi informacjami.

Jak zwiększyć ilość spermy – Wersja skrócona

Aby zwiększyć ilość spermy i poprawić jej jakość powinniśmy skupić się przede wszystkim na uzupełnieniu niedoborów kluczowych substancji odżywczych jak witaminy z grupy b, a, e, c oraz minerałów jak cynk, selen czy magnez. Warto uwzględnić również zdrowe tłuszcze (omega-3), kwas foliowy oraz l-argininę. 

W celu zwiększenia objętości wytrysku możemy także skorzystać z kompleksowych suplementów jak semaxin (www.semaxin.pl), który dostarcza 12 składników odżywczych mających korzystne działanie zarówno na ilość jak i jakość nasienia. Dodatkową zaletą tego typu produktów jest wpływ na poprawę libido a także na wzmocnienie erekcji. 

Warto również zadbać o aktywność fizyczną i pozbyć się zbędnych kilogramów. Nadwaga sprzyja bowiem obniżeniu testosteronu a tym samym ilości produkowanego nasienia. 

Najtrudniejszym krokiem dla wielu mężczyzn może być zrezygnowanie z palenia papierosów czy spożywania alkoholu, które mogą negatywnie wpływać na objętość nasienia i ruchliwość plemników. Należy również sprawdzić czy stosowane przez nas leki mogą zmniejszać szanse na poczęcie dziecka poprzez pogorszenie jakości nasienia.

Od czego zależy ilość spermy?

Ilość spermy uzależniona jest od wielu czynników jednak kilka z nich ma szczególne znaczenie i warto zwrócić na nie uwagę. 

Ilustracja plemnika

Przede wszystkim objętość wytrysku wynika z uwarunkowań genetycznych, w takiej sytuacji odpowiednia suplementacja czy prowadzenie zdrowego stylu życia mogą być niewystarczające. Jeśli domowe sposoby na zwiększenie ilości nasienia oraz naturalna suplementacja nie przyniosą poprawy, warto rozważyć leczenie farmakologiczne. 

Dobrą wiadomością dla par starających się o dziecko jest to, że do zapłodnienia wystarczy nawet jeden silny plemnik. Warto zwrócić uwagę, że ilość ejakulatu podczas wytrysku mieści się w granicach od 1.5 do 5 ml w których znajduje się do 500 plemników. Tak więc nawet niewielka ilość spermy nie przekreśla szans na zapłodnienie.   

Kolejnym czynnikiem mogącym zmniejszyć ilość spermy jest niezdrowa dieta bogata w tłuszcze trans i wysokoprzetworzone jedzenie. Wysokoprzetworzone produkty zawierają niewielkie ilości witamin i minerałów a także antyoksydantów mających korzystny wpływ na zwiększenie ilości spermy.

Palenie papierosów, alkohol czy przyjmowanie niektórych leków również mogą prowadzić do zmniejszenia objętości wytrysku a także pogorszyć jakość nasienia i ruchliwość plemników. Warto również unikać przegrzania jąder choćby poprzez unikanie noszenia zbyt obcisłej bielizny czy odbywania długich gorących kąpieli czy korzystania z sauny. 

Kolejnym czynnikiem wpływającym na zmniejszoną produkcję spermy jest wiek i towarzyszący mu spadek poziomu testosteronu. Obniżenie tak ważnego dla mężczyzn hormonu jak testosteron nie tylko prowadzi do zmniejszenia objętości wytrysku ale także powoduje spadek libido oraz ogólnej sprawności seksualnej. 

Negatywny wpływ na objętość nasienia ma także siedzący tryb życia często prowadzący do otyłości, która sprzyja zmniejszeniu objętości wytrysku. 

Jakie czynniki mają wpływ na objętość wytrysku?

  • Niezdrowa dieta
  • Brak aktywności fizycznej
  • Uwarunkowania genetyczne
  • Przyjmowanie niektórych leków
  • Palenie papierosów 
  • Spożywaniu alkoholu
  • Noszenie zbyt ciasnej bielizny
  • Nadmierny stres
  • Wiek i niski poziom testosteronu

Ziołowe tabletki na większą ilość spermy – Jak działają?

Na rynku dostępne są również tabletki zwiększające ilość nasienia jak choćby semaxin (www.semaxin.pl), które nie tylko wspierają proces spermatogenezy ale jednocześnie wzmacniają ogólną sprawność seksualną. 

Opakowanie tabletek semaxin na szawce

Preparaty tego typu podobnie do zdrowej diety uzupełniają niedobory istotnych witamin i minerałów oraz antyoksydantów odpowiedzialnych za prawidłową produkcję spermy i większą ruchliwość plemników. 

W przypadku semaxinu jest to 12 naturalnych składników aktywnych jak m.in. n-acetylo-l-cysteina, ekstrakt z korzenia traganka błoniastego, ekstrakt z owoców buzdyganka naziemnego czy ekstrakt z witani ospałej. 

W preparacie znajdują się także kluczowe witaminy i minerały pomagające utrzymać wysoką sprawność seksualną oraz mające korzystny wpływ na objętość nasienia i jego jakość jak witaminy z grupy b, selen, cynk czy witamina e. 

Składniki aktywne tego typu preparatów bardzo często mają kompleksowe działanie nie ograniczające się jedynie do zwiększenia produkcji spermy. Nasilają również rozkurcz naczyń krwionośnych i usprawniają dopływ krwi do penisa co przekłada się na wzmocnienie erekcji

Semaxin poza wsparciem procesu spermatogenezy podnosi również libido i poziom testosteronu wspomagając w ten sposób ogólną sprawność seksualną. Tabletki zwiększające ilość nasienia mogą być stosowane przez mężczyzn, którzy ukończyli 18 lat.

Domowe sposoby na zwiększenie ilości nasienia

Domowe sposoby w wielu przypadkach mogą skutecznie pomóc nam zwiększyć ilość spermy i liczbę plemników a także zadbać o ich odpowiednią ruchliwość. Jeśli chcemy zwiększyć objętość ejakulacji warto zdrowo się odżywiać, zrzucić zbędne kilogramy, unikać przegrzania jąder, przyjmować antyoksydanty czy zrezygnować z nałogów (np. palenie papierosów).

1. Odpowiednia dieta na większy wytrysk

Kluczowe znaczenie pod względem ilości spermy oraz jej jakości pełni odpowiednia dieta bogata w cenne składniki odżywcze. 

Produkty na większą objętość wytrysku

W naszej codziennej diecie nie powinno zabraknąć produktów bogatych w witaminy z grupy b, a także witaminy c, d oraz e. Istotną rolę odgrywają także zdrowe tłuszcze (omega-3), kwas foliowy oraz l-arginina. Spożywanie niektórych produktów jak choćby ananas może dodatkowo zapewnić poprawę smaku nasienia. 

Poniżej znajduje się opis szczególnie istotnych składników.

Minerały jak cynk, selen oraz magnez

Cynk działa korzystnie na poziom testosteronu co sprzyja zarówno wzmocnieniu libido i ochoty na seks jak i pomaga zwiększyć ilość spermy w trakcie wytrysku. Właściwości cynku chronią DNA plemników, wykazują działanie antyoksydacyjne neutralizujące wolne rodniki, do tego pomagają zwiększyć ilość plemników i poprawić ich ruchliwość. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek pomogą nam pokryć m.in. warzywa strączkowe, orzechy, produkty pełnoziarniste czy czerwone mięsa.

Selen jak i magnez również mają korzystne działanie na proces spermatogenezy jak i poprawę jakości nasienia w tym szczególnie poprzez wpływ na liczbę plemników jak i ich ruchliwość. Selen oraz magnez dostarczą nam warzywa strączkowe, pistacje, orzechy brazylijskie, jajka, płatki owsiane, kasza czy brązowy ryż. 

Witaminy z grupy B, C i E

Witaminy pełnią bardzo istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu, mają także korzystne działanie na wzrost ilości spermy a także ilości plemników oraz ich ruchliwości.  

Jakie witaminy uwzględnić w naszej diecie na większy wytrysk? Szczególnie istotne jest uzupełnienie naszej codziennej diety o witaminy z grupy B a szczególnie witaminę b12 a także witaminy c oraz e. 

Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w warzywach i owocach (cytryna, pomarańcza, czerwona papryka, poleo, truskawki). Witamina b12 znajduje się w tłustych rybach, czerwonym mięsie, jajach, nabiale czy owocach morza. Źródłami witaminy E są z kolei głównie produkty roślinne jak migdały, orzechy czy nasiona słonecznika.

Kwas foliowy

Szczególną rolę jeśli chodzi o jakość nasienia i męską płodność ma również kwas foliowy, dlatego warto zadbać o dostarczenie go w odpowiedniej ilości. Na liście produktów bogatych w kwas foliowy znajdziemy produkty zbożowe, kapusta, szpinak, soczewica, pomarańcza czy orzechy laskowe. 

Zdrowe tłuszcze oraz witamina D

Jeśli chcemy zwiększyć ilość spermy w naszej diecie nie powinno zabraknąć również zdrowych tłuszczy oraz witaminy D. Znajdująca się w tłustych rybach jak łosoś czy tuńczyk a także produktach jak migdały czy olej lniany omega-3 zwiększa ruchliwość plemników a także ich liczbę.

Aby zwiększyć produkcję spermy warto również uzupełniać niedobory witaminy d, którą rozpuszczalna jest właśnie w tłuszczach. Witaminę d możemy znaleźć w żółtkach jaj, tuńczyku, śledziach, tranie lub suplementach. 

L-arginina

L-arginina działa korzystnie na wzrost liczby plemników oraz poprawę ich ruchliwości, ma także pozytywny wpływ na objętość wytrysku. Co więcej, liczne badania zdają  się potwierdzać skuteczność argininy w problemach z erekcją. Arginina jako prekursor tlenku azotu nasila rozkurcz naczyń krwionośnych, dzięki czemu do ciał jamistych penisa może wpłynąć większa ilość krwi.

2. Zrzuć zbędne kilogramy

Jak zwiększyć ilość spermy? Zadbaj o aktywność fizyczną i prawidłową masę ciała. 

Siedzący tryb życia sprzyja bowiem nadwadze, która z kolei prowadzi do obniżenia poziomu testosteronu i zmniejszenia objętości spermy w trakcie wytrysku. Otyłość ma negatywny wpływ nie tylko na samą ilość nasienia ale przede wszystkim na jakość plemników w tym ich budowę i ruchliwość. 

Aktywność fizyczna działa korzystnie na wiele aspektów naszego zdrowia w tym także na płodność zwiększając szansę, że w czasie starań o dziecko partnerka zajdzie w ciąże. Zmianę trybu życia możemy połączyć z innymi domowymi metodami jak choćby wprowadzenie do codziennej diety warzyw i owoców a także zdrowych tłuszczy. 

3. Palenie papierosów, alkohol oraz leki

Choć palenie papierosów czy spożywanie alkoholu nie mają bezpośredniego wpływu na objętość wytrysku, mają natomiast znaczenie jeśli chodzi o płodność [2]. 

W papierosach znajduje się bowiem ponad 4 tys. substancji chemicznych, które wykazują negatywny wpływ na jakość nasienia i pogorszenie ruchliwości plemników. Według licznych źródeł dym tytoniowy może zmniejszyć ilość plemników nawet o 20%. Co więcej, palenie papierosów może nasilać stres oksydacyjny, który także wpływa negatywnie na jakość spermy co może utrudniać zapłodnienie.  

Podobnie wygląda sytuacja z alkoholem czy lekami jak choćby tymi stosowanymi w leczeniu nadciśnienia tętniczego, depresji czy chorób reumatologicznych. 

Ponadto, alkohol utrudnia wchłanianie witamin i minerałów przez co ogranicza skuteczność diety czy suplementacji mających na celu zwiększyć objętość wytrysku poprzez uzupełnienie niedoborów kluczowych substancji odżywczych.

4. Przyjmuj antyoksydanty

Ten temat w pewnym stopniu udało nam się pokryć w części dotyczącej diety gdyż antyoksydanty to m.in. witamina c, e, a, l-karnityna [2], glutation czy n-acetylo-l-cysteina. Przeciwutleniacze mogą pomóc nam poprawić ruchliwość plemników oraz zwiększyć ich ogólną liczbę, ponadto chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

5. Unikaj przegrzania

Negatywnie pod kątem prawidłowej spermatogenezy może działać także przegrzanie jąder choćby na skutek noszenia zbyt obcisłej bielizny czy gorących kąpieli lub sauny.

Q&A – Pytania i odpowiedzi

Czy ilość spermy ma wpływ na płodność?

W pewnym stopniu tak. Choć dla zapłodnienia większe znaczenie ma jakość nasienia a nie sama objętość spermy, tak obfita ejakulacja to często również większa ilość plemników. Gdy uda nam się zwiększyć ilość nasienia tym samym liczba plemników również powinna wzrosnąć, a tym samym szanse na poczęcie dziecka.

Nabiał a ilość spermy

Nabiał należy do produktów bogatych w witaminy z grupy b, a także witaminy e oraz d. Sprawia to, że nabiał może wspomóc zwiększenie ilości plemników oraz poprawę ich ruchliwości. Zarówno mleko, ser jak i kefir warto uwzględnić w naszej diecie jeśli chcemy zwiększyć ilość spermy i poprawić jej jakość.

Jaka ilość spermy jest potrzebna do zapłodnienia?

Do zapłodnienia wystarczy nawet jeden plemnik, który dotrze do komórki jajowej. Sprawia to, że zapłodnienie nie jest związane wyłącznie z ilością nasienia ale przede wszystkim z jego jakością. Niemniej większa objętość wytrysku to także zwiększona liczba plemników co w pewien sposób może ułatwić zajście w ciążę.

Sposoby na zwiększenie ilości spermy – Podsumowanie

Mężczyźni szukający odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć ilość spermy mogą skorzystać z wielu metod domowych jak i wdrożyć naturalną suplementację. Odpowiednie zmiany w naszej codziennej diecie, aktywność fizyczna, zdrowa masa ciała czy zrezygnowanie z używek mogą mieć bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o męską płodność i poprawę jakości nasienia.

Warto na początek wprowadzić choć niewielkie zmiany i obserwować czy następuje poprawa. Jeśli nie widać poprawy możemy wdrażać kolejne rozwiązania.

1. Ahmed S., Ahsan S., Iqbal T., Burney S., Relationship of seminal free L-Carnitine with functional spermatozoal characteristics: Results from an observational study conducted in a tertiary care hospital of Karachi, 2017 Feb;67(2):280-284.
2. Joo K., Kwon Y., Myung S., Kim T., The effects of smoking and alcohol intake on sperm quality: light and transmission electron microscopy findings, 2012;40(6):2327-35.

Sprawdź także pozostałe recenzje

Najlepsze tabletki na powiększenie penisa - Ranking | Najlepsze tabletki na cellulit - Ranking | Najlepsza odżywka do rzęs - Ranking